Kort maar krachtig

9 juli 2021 - Hagondange, Frankrijk

Zoals beloofd heb ik vanochtend een foto gemaakt van het gribus-hotel van gisteren. Jammer dat er een auto voor staat, anders zou je ook nog de ingegooide ramen kunnen zien. Het is overigens echt meegevallen. Het was er relatief rustig en het bed lag ook prima. We hebben best goed geslapen. Wel onhandig dat we al om half 6 wakker waren, terwijl we juist vandaag de eerste actieve rustdag hebben. Dus een beetje op bed blijven liggen en nog wat wegdommelen om de tijd wat te rekken. Rond half 8 toch maar op pad gegaan. Eerst een stukje door Thionville, door woonwijken met hoogbouw, richting de Moezel. Het weer was goed vandaag, lekker zonnetje en een windje.

We hebben het grootste deel van de wandeling langs het water gelopen op een fietspad richting Metz. In het begin prima en zelfs wel rustgevend, op een zeker moment werd het eentonig en wat saai. Wat ook onhandig was, geen enkele beschutting of dorpje voor een sanitaire stop. Onderweg kwamen we een uiterst vriendelijke Fransman tegen die ons vroeg naar onze bestemming. Toen we vertelden over onze tocht deelde hij dat hij de pelgrimstocht naar Santiago de Compostella aan het wandelen was, maar door corona Spanje niet in mocht. Echt sneu, maar hij bleef er positief onder. Hij ging het nog wel een keer afmaken, maar dan misschien wel het eerste deel met de auto. Onze namen vond hij maar moeilijk. Pascal, zoals deze meneer heet, wenste ons veel succes en plezier op onze tocht. Echt heel erg leuk dit soort gesprekken.

Een eindje verderop werden we ingehaald door een meneer die ook, althans dat denken we, met een bijzondere tocht bezig was. Hij was niet gewoon aan het wandelen met een rugzak, nee deze meneer had een soort bagagekar/fietskar bij zich. Hij trok deze kar achter zich aan door middel van een heupband. Niet op stevige wandelschoenen, maar op een soort hardloopschoenen. Hij droeg de Zwitserse vlag op zijn karretje, dus zal ook een eind van huis zijn geweest. Helaas liep meneer zo hard dat hij geen tijd had voor een groet, laat staan een praatje. Ik heb nog aan Nielske voorgesteld om ook zo'n kar voor haar te regelen, zodat ik het wat makkelijker zou hebben zonder rugzak. Vreemd genoeg vond zij dat geen goed idee. Het was overigens een zeer internationaal fietspad. We zijn in meerdere talen begroet vandaag, Moien, Buongiorno, Hallo en Bonjour, de grommen en knikjes die we ook krijgen nog daargelaten.

Al heel snel, namelijk om half 1, waren wij bij ons hotel. Dat was natuurlijk te vroeg, want we konden pas om 14.00 uur inchecken. Gelukkig zat er op 1 minuut lopen een prima bakker/lunchroom. Daar hebben we lekker op het terras gezeten en een kleine quiche lorraine gegeten. We hadden ook mooi de tijd om naar nieuwe overnachtingsmogelijkheden te kijken. Vanaf morgen duurt het nog maar een week én we zijn inmiddels onder de 200 km! Ook morgen hebben we weer zo'n lekker rustig dagje, we hopen dat het ons gaat helpen om de eindstreep goed te halen.

Ik wil graag nog iets bijzonders delen. Vandaag kreeg ik het fantastische bericht dat met de rolathon/lopathon van de school van Naomi (het Kroonpad) €1733,- is opgehaald. Wat een grandioos bedrag, wat ben ik ongelooflijk dankbaar. Ik voel me enorm gesteund in mijn initiatief. Dit geeft nog extra motivatie om door te wandelen. Veel dank aan iedereen van Het Kroonpad en in het bijzonder natuurlijk de kinderen die zo hun best hebben gedaan. Ik vind ze stuk voor stuk kanjers!

1. Marijn:
    9 juli 2021
    Kort maar actief was ook een mooie titel geweest. Hoezo Kort overigens, toch een tocht weer van 07.30 tot 12.30.
    Slaap lekker straks zussen x
  2. Peter:
    9 juli 2021
    Wandel ze weer morgen , een goeie mooie tocht gewenst.
  3. Annie en Ben:
    10 juli 2021
    We verbazen ons er steeds weer over, de humor die jullie er van inzien. Nog 1 week te gaan
    en dan hebben jullie het doel bereikt. Liefs van Ben en Annie.