Van Huissen naar Groesbeek

22 juni 2021 - Groesbeek, Nederland

We hebben vannacht heerlijk geslapen, ondanks Andre Hazes uit het café onder ons (gewoon die ouwe)... we waren de eerste (en de enige) gasten sinds lange tijd. Het was voor de ondernemer nog wat onwennig, maar wij waren allang blij met een goed bed en een lekkere douche. Vanochtend was er een heerlijk ontbijt, zelfs met jus en een eitje.

Na alweer wat heen en weer geloop om de route te vinden (navigeren is best een uitdaging), gingen we weer op pad. Ondanks de maandenlange voorbereiding die vrijwel zonder klachten is verlopen, kreeg ik de eerste dag al een drukplek op mijn enkel. Vanochtend deed dat zo'n zeer dat ik me oprecht afvroeg hoe ik de dag door moest gaan komen. Het toeval wil dat Nielske precies dezelfde drukplek heeft...familiekwaaltje blijkbaar. Het blijft bijzonder wat je lichaam toch allemaal kan verdragen, want de pijn ging in de loop van de wandeling weg. Ik heb er de rest van de wandeling vrijwel geen last meer van gehad. Bij Nielske werd het later op de dag weer wat erger, maar ze zet door!

Na 6 saaie kilometers langs de weg kwamen we op de Waaldijk. Het zonnetje scheen en het was heerlijk wandelweer. We zagen schaapjes (die geen behoefte hadden aan het vers geplukte gras van Nielske,  en nee toen heeft ze het niet zelf opgegeten), een meerkoetenfamilie met prachtige kleintjes,  grote grazers en weer wilde paarden. De drie hengsten waren vooral nieuwsgierig, maar stonden dit keer gelukkig achter een draadje..voelde toch een stuk veiliger dan gisteren... Later op de dag nog een mooi eekhoorntje gespot.

Na de waalbrug hebben we behoorlijke hoogtemeters gemaakt, een goede voorbereiding op wat nog komen gaat. We hebben een deel van een pad gelopen met informatie over de Romeinse tijd en een stukje Pieterpad. Onderweg naar onze eindbestemming kwamen we langs een 'onze lieve vrouw' kerk. Aan de buitenzijde niet erg fraai, maar de deur stond open, dus toch maar even kijken. Wie weet of we nog een kaarsje konden  branden. Na wat gestoei om de mondkap van Nielske te vinden, werden we onthaald met gezang. Er was een klein koortje van oudere dames en heren aan het oefenen onder de bezielende leiding van een dirigente. We hebben even rustig geluisterd en hebben daarna onze wandeling hervat. De Romeinse waterwerken hebben we tussen al het onkruid niet kunnen ontdekken, dus snel door naar restaurant de Heksendans... daar hebben we ons avondeten genuttigd, lekker hoor zo'n pannenkoek.

Het verliep vandaag zo voorspoedig, dat we zelfs tijd hadden om om te lopen naar de Canadese erebegraafplaats. Mooi en indrukwekkend... beseffen hoe dankbaar we moeten zijn dat we in vrijheid leven. Die vrijheid ervaren Nielske en ik ten volle... meerdere keren per dag herinneren wij onszelf eraan hoe bijzonder het is dat we dit kunnen en mogen doen. Ook ons doel vergeten we niet..elke speeltuin wordt onderworpen aan onze kritische blik, met eigenlijk steeds dezelfde conclusie: nee, ook deze is weer niet inclusief.

We slapen vanvond in een blokhutje op een minicamping bij de boerderij, compleet met geblokte gordijntjes. Zelfs de stal ruik je binnen in de blokhut..morgen maar weer lekker uitwaaien

Ps: foto's van onze tocht staan onder een ander 'tabblad', zo kun je niet alleen meelezen met onze tocht, maar krijg je er ook wat beeld bij.

1. Truus Aszink:
    22 juni 2021
    Wat een stoer avontuur meiden, respect hoor, we kijken elke dag uit naar jullie reisverslag, leuk om zo op de hoogte te blijven. Veel wandelplezier de komende tijd we blijven jullie volgen!
    Liefs Rinie en Truus
  2. Annelot:
    22 juni 2021
    Haha o wauwwww de blokhut wat grappig!! Hoop dat het een beetje slaapt en succes morgen !
  3. De Regenboog Woudhuis:
    23 juni 2021
    Goed bezig! De Regenboog Woudhuis volgt jullie avonturen hoor! Succes!
  4. Boudewijn:
    23 juni 2021
    Grote klasse Willemijn en Nielske, geniet ervan en go for it!
  5. Rianne:
    23 juni 2021
    Hoi Willemijn en Nielske, wat leuk om jullie avontuur op deze manier ook te kunnen volgen. Geniet er van, maar volgens mij lukt dat ;-),
  6. Freka:
    23 juni 2021
    Heel leuk om elke dag het wel en wee te lezen van de twee zussen. Nog mooier en realistischerdan de boeken van de Zeven Zussen. Ga zo door.
    Liefs Bert Freka