Mooie en lelijke plekken langs de route

10 juli 2021 - Woippy, Frankrijk

Het was een smal bed vannacht, dus we moesten soms vechten om het dekbed. Verder hebben we allebei kleine jeukende bultjes. Zijn het vlooienbeten, bedwantsen of toch gewoon muggenbultjes? Hoe dan ook, het jeukt vreselijk! We hebben ontbeten bij dezelfde bakker als waar we gisteren waren. Het was een uitgebreid 'petit' dejeuner, compleet met verse jus. Met een volle buik gingen we op pad. Gisteren hebben we 17 km gelopen, vandaag staat maar 14,5 km op de planning. We hebben er allebei wat moeite mee om ons over te geven aan de actieve rustdag. We voelen ons fysiek goed en dan lijkt zo'n tweede dag ineens toch overbodig. Maar we beseffen ook dat het voor ons lichaam echt wel goed zal zijn, dus niet meer over nadenken, gewoon genieten van de wandeling en de rust.

Het eerste deel van de etappe hebben we weer over het fietspad langs de Moezel gelopen, dat was mooi en liep goed. Leuk om naar de voorbij varende binnenschepen te kijken. Na een tijdje moesten we aan de andere kant over een gravelpad. Het was best warm in de stralende zon, zeker toen we meer wegliepen van de rivier. Het was een wat desolaat stukje niemandsland met hier en daar ineens een stuk beton en een afvaldump. Op dergelijke momenten ben ik blij dat we met z'n tweeën lopen. Aan het eind van dat stuk stuitten we op een hek. In gedachten vervloekte ik Komoot al, maar het bleek op een ruime kier te staan. Achteraf bleek dat we op prive-terrein hadden gelopen. We kwamen ook nog uit op een greppel, die gelukkig droog stond. Dus rugzakken af en 1 voor 1 erdoor, viel overigens reuze mee. Ook hier weer een afvaldumping, echt lelijke stukken op de route.

Na een pauze in het gras begonnen we alweer aan het laatste stukje van de etappe en het was pas half 12. We liepen op een gravelpad direct naast de snelweg. Je zou denken dat dat ook niet het meest fraaie stuk is. Maar zelfs zo'n pad heeft echt hele mooie elementen. Zoals de krekels die boven het geraas van het verkeer uit komen en de vele mooie verschillende bloemen met bijtjes.

Rond half 1 waren we al bij ons hotel en konden we zelfs al inchecken. Lekker ruime kamer en 2 losse matrassen en losse dekbedden. Ook best fijn. Nielske heeft alle sokken en wat andere kleding gewassen en dat hangt nu allemaal te drogen.  We hebben daarna boodschappen gedaan, zo'n 2 minuten verderop. Moet je wel achter de vangrail lopen langs de grote weg, maar ach das altijd nog beter dan erop... het is duidelijk dat we in een voorwijk van Metz zitten. Grote flatgebouwen en pover uitziende winkels. Je merkt het ook aan de mensen die hier rondlopen. Een gezin waarvan papa op de grond een blikje bier drinkt, terwijl de kinderen een ijsje eten en dat naast de winkelwagentjes, vuilnisbak en asbak. Een treurig gezicht, hoewel die kinderen natuurlijk blij zijn met hun ijsje. Of de 2 kleine meisjes, 1 nog in luier, die door de supermarkt lopen terwijl ze al een zak chips mochten opentrekken. Dit is duidelijk een minder bedeelde kant van de samenleving. Wel fijn dat er zoveel kortingstickers waren op producten die wij wel wilden kopen..of misschien juist daarom. Ik ben nogal gevoelig voor fel oranje 50% kortingstickers.

Nu weer terug in het hotel en lekker rustig middagje. We eten weer op de kamer en kijken wat Franse tv. Nielske heeft nog lekker een middagdutje gedaan en ik mijn blog nu al geschreven. Morgen kunnen we al vroeg ontbijten, dus dan gaan we op tijd weg. Dan staat er weer 23 km op het programma... eerst nog even relaxen en dan lekker op tijd slapen. Toch best heerlijk, zo'n rustdag...

1. Lineke en Arend van de Zedde:
    10 juli 2021
    Lieve schatten tot morgen.
  2. Peter:
    10 juli 2021
    Ach , zelfs in de Tour heb je rustetappes nodig. En morgen dus goed gezelschap , leuk . Wandel ze maar weer .